Lachyoga
Behoort tot de categorieën :

 


Lachen zonder reden. Als je ongeremd lacht, stoppen de gedachtes en het piekeren, waardoor je je helemaal kunt ontspannen. Lachyoga is een lachtherapie waarbij we beginnen met een theatraal gelach, of zelfs met een boosaardig, gemeen of agressief lachen. Deze manier van lachen is vaak zó lachwekkend, dat elke deelnemer zin krijgt om echt in de lach te schieten. Een activiteit van onze collega Tessa Beyst.





Voorbereiding

Alle begin is moeilijk

Zomaar spontaan in de lach schieten, lukt meestal pas na enige oefening.
Voor je eraan begint kan je eerst aan de deelnemers uitleggen wat lachyoga is.

Lachtherapie of lachyoga is een meditatievorm die zijn oorsprong vindt in India en is in 1995 door Madan Kataria gelanceerd. Met deze meditatie zou je mentale ontspanning kunnen bereiken en genieten van het moment. De bedoeling is eigenlijk gewoon dat er gelachen wordt zonder reden. Als je ongeremd lacht, stoppen de gedachtes en het piekeren, waardoor je je helemaal kunt ontspannen.
Dit zorgt er ook voor dat je immuunsysteem sterker wordt en dan krijgen ziektes of infecties minder grip op je. Dit komt doordat je hersenen tijdens het lachen het ‘gelukshormoon’ endorfine produceren. Endorfine heeft een kalmerend en pijnstillend effect.

Kortom: lachen is gezond! Het draagt bij tot je mentaal en fysiek welbehagen!

Leren lachen

Eerst voel je een bepaalde weerstand. Je kunt hier overheen stappen door ‘gemaakt’ te lachen.

Je begint met een theatraal gelach, of zelfs met een boosaardig, gemeen of agressief lachen. Deze manier van lachen is vaak zó lachwekkend, dat je zin krijgt om echt in de lach te schieten.
Wanneer je over de eerste grens heen bent, is het makkelijker om je serieuze ego los te laten. Je maakt automatisch ruimte voor het authentieke gevoel voor humor dat je ooit hebt weggestopt. Verder raak je geestelijk ontspannen en verandert je ernstige gezichtsuitdrukking in een brok vriendelijkheid.

De volgende grens die je tegenkomt is een stuk moeilijker te passeren. Het spontane lachen moet nu uitgebouwd worden tot een ‘totaal’ lachen. Dit is een volkomen natuurlijke lach, waarbij niets je kan tegenhouden. Een lach waarbij je je ego, en alles wat ermee te maken heeft, even helemaal vergeet.


Uitvoering

Een lachyoga sessie bestaat uit 4 stappen.

1. Klappen
a) Gewoon in de handen klappen.
b) In de handen klappen waarbij de vingers en handpalm elkaar volledig raken. Dit stimuleert een betere doorbloeding en verhoogt het energieniveau.
c) 2x klappen voor lichaam, 3x klappen linksboven hoofd, 2x klappen voor lichaam, 3x klappen rechtsboven hoofd + meetellen “1,2 1,2,3 1,2 1,2,3”. Herhaal dit 5 keer. 
d) Zelfde als C maar meetellen vervangen door meezingen “ho ho ha ha ha ho ho ha ha ha”. Herhaal dit 5 keer.
e) Zelfde als D maar “ho ho” vervangen door beweging met armen (vogeltjesdans) en “ha ha ha” blijft klappen boven hoofd. Herhaal dit 5 keer.

2. Diepe ademhaling
a) Naar voor leunen, armen laten hangen, inademen en armen boven hoofd brengen, even vasthouden, uitademen en armen terug naar beneden brengen.
b) Zelfde als de vorige oefening, maar tijdens het adem vasthouden “vasthouden vasthouden vasthouden” samen zeggen, luider en luider. Bij het naar beneden brengen van de armen beginnen lachen en op de schoot klappen.

3. Kinderlijke speelsheid
a) 2x klappen in de handen voor het lichaam en zeggen “heel goed heel goed”, 1x armen in de lucht, juichen en “jeej” roepen. Herhaal dit 5 keer.

4. Lachoefeningen
a) Groetingslach: handen samenbrengen (bidgreep), lachen en elkaar een hand geven.
b) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
c) Milkshake lach: vuisten ballen voor zich, ene vuist bij de andere brengen (gieten) terwijl “jeeeeeeh” zeggen, andere vuist idem, naar mond brengen en lachen.
d) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
e) Appreciatie lach: “duim omhoog” teken geven naar elkaar en lachen.
f) Argument lach: vinger voor zich houden en lachen.
g) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
h) Telefoon lach: hand naar oor brengen en lachen.
i) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
j) Takajhoom lach: armen voor zich uit plaatsen en heen en weer bewegen afwiselend terwijl zeggen takajhoom, sneller en sneller, luider en luider + beide handen voor mond brengen en lachen.
k) Vogel lach: armen zijwaarts plaatsen en op en neer bewegen terwijl lachen.
l) Penguin lach: handen op heupen, bewegen met de handen en lachen.
m) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
n) Sumoworstelaar lach: op linkerbeen klappen terwijl zeggen ho, op rechterbeen klappen terwijl ho zeggen, op linkerarm klappen terwijl ha zeggen, op rechterarm klappen terwijl ha zeggen en armen dan naar boven (juichen) en lachen.
o) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
p) Leeuwenlach: handen voor zich uithouden, leeuwenpoten maken, tong uitsteken en lachen.
q) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
r) Guru lach: linkerhand op hoofd leggen, rechterhand op hoofd leggen terwijl ‘jeeeeeh’ zeggen, naar links en rechts bewegen met romp en lachen.
s) Calcutta lach: handen plat naar voor en ho ho zeggen, handen plat naar onder en ha ha zeggen, herhalen en iedere keer sneller en luider.
t) In en uit ademenen.
u) Zachtjes beginnen lachen en iedere keer harder en harder.
v) Hart lach: handen openen en naast lichaam plaatsen, naar boven kijken en lachen.
w) Stille lach: lachen zonder geluid.
x) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
y) Oude lach: ho ho ho.
z) Jonge lach: ha ha ha en juichende armen.
aa) Kinderlach: hi hi hi en met handen schudden.
bb) Kinderlijke speelsheid oefening 2 keer.
cc) Afronden door hummen: armen vastnemen en hummen.



 
 

Site en al het materiaal hier gepubliceerd : Copyright 2013-2020 hetanimatiehuis.be